بازی Dishonored 2 یک بازی اکشن ماجرایی مخفیکارانه است که توسط استودیو Arkane Studios ساخته و توسط کمپانی Bethesda Softworks عرضه میشود. این بازی دنبالهای بر بازی Dishonored است که در سال 2012 عرضه شد و در تاریخ 11 نوامبر 2016 برای ویندوز، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان عرضه میشود.
داستان این سری در دنیای خیالی امپراتوری آیلز میگذرد و اکثر وقایع بازی Dishonored 2 نیز در شهر ساحلی Karnaca رخ میدهد. پس از این که امپراتور امیلی کالدوین توسط یک غاصب بیگانه از سلطنت عزل میشود، گیمر باید بین او و محافظ شخصی و پدر او، کورو آتانو، یکی را برگزیند و امیلی را به تخت سلطنت بازگرداند. امیلی و کورو دارای تواناییهای ماوراالطبیعه منحصر به خودشان هستند و میتوانند آنها را واگذار کنند. برای انجام هر مأموریت در بازی راههای گوناگونی، از مخفیکاری گرفته تا برخورد مستقیم فیزیکی وجود دارد.
ایده ساخت دنبالهای بر بازی، هنگام ساخت بستههای الحاقی قسمت اول آن به ذهن سازندگان بازی خطور کرد و یکی از این ایدهها، ساخت صدا برای کاراکتر صامت کورو بود. امیلی نیز به عنوان یک کاراکتر قابل بازی در نظر گرفته شد و همزمان با پرورش ایده خط زمان بازی، اجرا شد. طراحی بازی با الهام از نقاشیها و مجسمهها انجام شده و داستان بازی در شهر خیالی Karnaca میگذرد و یک سال صرف نگارش تاریخ آن شده است. این شهر با الهام از مناطق جنوبی اروپا از جمله یونان، ایتالیا و اسپانیا و بر اساس معماری، فشن و تکنولوژی سال 1851 ساخته شده است.
گیم پلی
پس از بازی به عنوان امپراتور امیلی کالدوین در پیشدرآمد بازی Dishonored 2، گیمر میتوان میان امیلی یا کورو آتانو (قهرمان بازی Dishonored)، یکی را برگزیند. گیمر میتواند به انتخاب خود بازی را مخفیانه تمام کرده و حتی بدون کشتن دشمنان آن را به پایان برساند.
بازی Dishonored 2 حرکات رزمی غیر مرگباری را تعریف کرده و سیستم Chaos را برای اولین بار در سری معرفی میکند. گیمر با کشتن دشمنان، امتیاز آشوب دریافت کرده که پیامد آن در بیثباتی دنیای بازی نمایان میشود. بازی یک المان جدید به این سیستم اضافه کرده که در ابتدای هر مرحله، سه کاراکتر با سه عنوان خوشقلب، گناهکار و شنیع معرفی میشوند و گیمر با کشتن آنها، امتیاز آشوب میگیرد. اما کشتن فرد خوشقلب امتیاز آشوب بیشتر و کشتن فرد قاتل، امتیاز آشوب کمتری به گیمر میدهد. مقدار امتیاز آشوب کسب شده بر دیالوگهای امیلی و کورو و همچنین دنیای بازی تأثیر دارند. حشراتی به نام مگسهای خونین یا bloodflies در اجساد لانه ساخته و کشتن بیشتر باعث افزایش تعداد این حشرات میشود و گیمر باید اجساد را از آنها مخفی کند.
هر مرحله در بازی یک مضمون خیالی یا مکانیکی خاص و منحصر بفرد دارد. در یک مرحله، گیمر با دو فرقه و اهداف متفاوت روبرو میشود و میتواند از طوفانهای شن به عنوان پوشش استفاده کند. در مرحله دیگر، در حالی که گیمر مشغول گشتن در یک قلعه متروک است، با اختلالات زمان آشنا میشود. به گیمر ابزاری داده میشود که میتواند به گذشته و محل رفت و آمد نگهبانان نگاهی انداخته و اگر بخواهد به گذشته برود. اگر گیمر برای مدتی طولانی از پشت دیوارها سرک بکشد، نگهبانان او را شناسایی میکنند.
تواناییها و قدرتها
همانند بازی قبلی، گیمر به قدرتهای ماوراالطبیعه دسترسی دارد. این قدرتها اختیاری بوده و استفاده از آنها اجباری نیست اما بازی در نبود آنها تغییر میکند. بر خلاف بازی قبلی، سیستم آپگرید به یک درخت مهارت با چند شاخه و آپگریدهای احتمالی بیشتر تغییر کرده است. برای مثال، یک قدرت میتواند آپگرید مرگبار یا غیر مرگبار داشته باشد. هر کاراکتر قدرت منحصر بفرد خود را دارد. نگاه تیره یا Dark Vision، قدرتی است که به گیمر اجازه میدهد تا محیط اطراف خود را شناسایی کند و تنها قدرتی است که میان دو کاراکتر مشترک است.
کورو بسیاری از قدرتهای خود را از قسمت اول در اختیار دارد اما آپگریدهای آن حذف شده و به حالت پیش فرض برگشتهاند. قابلیت چشمک یا Blink، کورو را به محلی دیگر تلپورت میکند اما زمان را نیز متوقف کرده و در اثر برخورد از جان کورو کم میشود. کورو میتواند با قابلیت فوج مرگبار یا Devouring Swarm، موشها را احضار کرده تا اجساد را ببلعند و مگسهای خونین نتوانند در آنها لانه بسازند. در قسمت قبلی، توانایی تسخیر یا Possession به کورو اجازه میداد تا کالبد حیوانات و انسانها را تسخیر کند، در این بازی، او میتواند اجساد مرده را نیز کنترل کند. توانایی خم کردن زمان یا Bend Time برای آهسته کردن زمان، احتراز از مکانهای خطرناک و حمله به دشمنان بدون دیده شدن استفاده کند.
امیلی نیز دارای قدرتهای جدیدی است که برای اولین بار در بازی معرفی شدهاند. از این قدرتها میتوان به دور از دسترس یا Far Reach اشاره کرد که به امیلی توانایی کشیدن اجسام یا دشمنان را به سمت خود میدهد و میتواند بدون حرکت کردن، مکان خود را تغییر دهد. او میتواند با استفاده از قابلیت مسحور کردن یا Mesmerize دشمنان خود را منحرف کند و آنها را اغوا کند. قابلیت Domino به امیلی اجازه میدهد تا دشمنان را به هم متصل کرده تا سرنوشتشان به هم گره بخورد. با قابلیت سایه متحرک یا Shadow Walk، او به یک ابر سایه مانند تبدیل میشود و میتواند به روانی حرکت کرده و چگالی خود را تغییر دهد. قابلیت همزاد یا Doppelganger به امیلی اجازه میدهد تا بدلی از خود ایجاد کرده تا دشمنان را گمراه کند و میتواند از آن در کنار قابلیت Domino استفاده کند.