بازی Anthem، جدیدترین ساخته استودیو Bioware است که در کنفرانس E3 2017 به صورت رسمی با انتشار تریلر و توضیحاتی معرفی شد، اما نخستین معرفی آن به E3 سال 2014 برمیگردد. اثری که ما را با شکل و شمایل جدیدی از دنیای آخرالزمانی آشنا کرد و از همان زمان موج سواری خودش را روی موجهای هایپها آغاز کرد. البته اگه نگاهی به تصاویر و تریلرهای منتشر شده از بازی داشته باشید؛ به دلیل سرسبزی و آب و هوای مناسب هر چیزی به ذهنتان میرسد به جز یک دنیای آخرالزمان!
داستان بازی در سیارهای مانند زمین روایت میشود که به دلیل وجود وسیلهای به نام Anthem of Creation درگیریهای شدیدی در سیاره شکل گرفته است. همین عامل باعث ایجاد گروهها و فرقههای زیادی در بازی شده است. به احتمال زیاد از اینجا به بعد ماجرا را حدس زدهاید. بله؛ قرار است از اول تا آخر بازی با این گروهها به جنگ بپردازید! همین موضوع دلیلی است که طرفداران بازی Anthem را به نگرانی انداخته است. نگرانی که از تکراری شدن مراحل بازی نشات میگیرد. به هر حال سازندگان این اثر قول یک دنیای بزرگ را دادهاند که به هیچ وجه شما را خسته نمیکند. دنیایی که با سند گرفتن از تصاویر و تریلرها، مملو از درگیری و آیتم برای غارت است. شما به هر منطقه از این بازی سفر کنید با یک درگیری جدید و آیتمهای بسیار برای غارت و ارتقاء شخصیتتان رو به رو میشوید. عاملی که به طور حتم، سازندگان بازیAnthem روی آن سرمایه گذاری سنگینی کردهاند.
البته نباید هیچوقت اتمسفر بک بازی را دست کم بگیریم. اتمسفری که از تنوع بالایی برخوردار است، گشت و گذار در آن میتواند، شما را ساعتها سرگرم کند. یکی از نکاتی که باعث متمایز شدن این اثر میشود، اکوسیستم دریاهای بازی است. ما در اکثر بازیها، هیچوقت به دنیای زیر آب سفر نکردهایم و اگر هم رفته باشیم، در یک مکان از پیش تعیین شده به اکتشاف پرداختهایم. اما قرار است بازی Anthem این فرمول را تغییر دهد و ما را به اعماق دریاها ببرد. محیطی که از پویایی بالایی برخوردار است و شما میتوانید در آن به اکتشاف و حتی مبارزه بپردازید. آقای برنون هلمز ( Brenon Holmes ) در قسمتی از صحبتهایش درباره این بازی، به آزادی عملی که بازی Anthem به بازیکنان میدهد اشاره کرده است. شاید همین عامل باعث شده که چه در مناطق پرارتفاع بازی و چه زمانی که به اعماق دریاها سفر میکنیم، شاهد پویایی باشیم.
به طور حتم چرخ زدن در چنین دنیایی، نیازمند وجود یک وسیله نقلیه و یا یک لباس با تکنولوژی آن زمان خواهد بود. لباسی که در بازی به Javelin معروف است و باعث به وجود آمدن چهار کلاس مختلف در بازی میشود. کلاسهایی که با نام Storm، Interceptor، Ranger و Colossus مطرح میگردند و ویژگیهای مختلفی را دارا هستند. در ادامه به صورت خلاصه به هرکدام از این کلاسها میپردازیم:
Storm: اگر به تنشهای نزدیک علاقه ندارید، باید این کلاس را بردارید. شما در این کلاس در فاصلهای دورتر از دیگران قرار میگیرد و با وارد کردن ضربه به حریفان، آنها را از پا در میآورید. البته نکتهای که باعث ضعیف شدن این کلاس میشود، میزان صدمهای است که دشمنان به شما وارد میکند که با دیگر کلاسها متفاوت و بیشتر است.
Interceptor: سرعت و تعداد حملات بالا از ویژگیهای این کلاس است. با انتخاب این کلاس شما میتوانید برنده تنشهای نزدیک شوید. نکته منفی این کلاس در مدت زمان حملاتش است. کلاس Interceptor تعداد حملات زیادی را به حریف وارد میکند، اما مدت زمان و قدرت آن کم است.
Colossus: این کلاس به گفته سازندگان به تانک معروف است. شما در این کلاس از یک خمپارهانداز با نام Legendary Mortar بهره میبرید که با استفاده از آن میتوانید، آسیب بسیاری به دشمنانتان وارد کنید. البته سرعت این کلاس بسیار پایین است، که آن هم به دلیل وجود محافظ بسیار سنگین و قدرتمندی است که برای این کلاس تهیه شده است.
Ranger: در آخر کلاس Ranger به کسانی اختصاص دارد که نمیدانند کدامیک از کلاسهای بالا به دردشان میخورد و به دنبال یک کلاس متعادل میگردند. کلاس Ranger از هرکدام یک از کلاسهای بالا یک مورد را به ارث برده است. مواردی مانند سرعت و چابکی، زره و قدرت آسیب رسانی.
آیا بازی به صورت یک نفره ادامه پیدا میکند و یا ما شاهد روایط عاطفی خواهیم بود؟
از سازنده عناوینی مانند Mass Effect و Dragon Age بدون شک وجود روابط عاطفی در بازی دور از ذهن نیست، اما برخلاف تصورات ما، سازندگان این اثر خبر از نبود چنین روایطی در بازی خبر دادهاند. البته این موضوع به هیچوجه دور از ذهن نبود. ما در بازی Anthem شاهد مبارزات تن به تن بین گروهها و غارت کردن مهمات و تکنولوژیهای آنها خواهیم بود. البته Bioware قول یک داستان خوب برای شخصیتهای بازی را داده است که باعث ارتباط ما با آنها در طول بازی میشود.
اما داستان هرچه باشد، ما با یک گیم پلی پرتنش رو به هستیم که احتمالا مانند بازی Destiny تمام آن برای کسب XP و ارتقاء مهارت شخصیتتان است.
آیا بازی از لوت باکس بهره میبرد؟
در یک کلام؛ خیر. هیچ لوت باکسی در بازی وجود ندارد که با پرداخت مبلغی از یک آیتم انحصاری بهره ببرید. البته شما میتوانید با پرداخت هزینهای، سریعتر از دیگران به یک محصول دسترسی پیدا کنید.
این به این معنا نیست که آن محصول را نتوانید با پول رایج بازی به دست آورید. به گفته سازندگان تمام آیتمها را میتوانید با افزایش سطح و یا XP بدست آورید. همچنین در مصاحبهای که PCGamersn با زاکری بیودیون (Zachary Beaudion) داشت، وی در اینباره گفت: « در زمان عرضه بازی، تمام کسب درآمد ما، از طریق محصولات تزئینی در بازی است. هیچ کدام از محتویاتی که ما منتشر میکنیم، مانند تجربه، داستان و یا قدرت، با پول قابل دریافت نیستند. همه اینها آزاد هستند و ما نمیخواهیم جامعه بازی به گروهی که با پول به همه چیز دسترسی پیدا میکنند و گروهی که پول ندارند (و از این قاعده مستثنی میشوند) تقسیم شود.»
آیا Anthem یک Destiny دیگر است؟
به هیچوجه نمیتوان بدون تجربه نسخه نهایی بازی این سخن را تایید و یا رد کنیم؛ اما احتمالات بسیاری برای تایید وجود دارد که یکی از مهمترین آنها سخن سال گذشته پاتریک سلدرلوند (Patrick Soderlund) از EA است که خبر از یک سفر ده ساله با این آی پی داده است. این صحبت به طور حتم برای طرفداران بازی Destiny نیز آشنا است. زیرا چنین کلامی برای این اثر نیز گفته شده بود.
در آخر نباید فراموش کنیم که ما با یک بازی بزرگ، پویا و پر از تنش رو به رو هستیم. اثری که میتوانید هم به صورت یک نفره و هم به صورت چهار نفره آن را تجربه کنید و لذت ببرید. البته نباید فراموش کنیم که در بازی Anthem ما شاهد تنوع بالای دشمنان هستیم. دشمنانی که گاه به شکل NPCها در میآیند و گاه بازیبازهایی هستند که پشت سیستمشان در حال نشانه گرفتن سر شما هستند.
بازی Anthem قرار است در تاریخ 22 فوریه (سوم اسفند) برای رایانه شخصی، پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان منتشر شود. همچنین یک نسخه پیش از عرضه عمومی نیز در تاریخ 1 فوریه (12 بهمن) برای پلتفرمهای یاد شده عرضه شده است. شایان ذکر است که این نسخه، آزمایشی نیست؛ زیرا مراحل ساخت بازی به اتمام رسیده است و ما با محصول نهایی رو به رو هستیم.
باید منتظر بمانیم و ببینیم که استودیو Bioware میتواند از پس این پروژه رویایی و بزرگ بر بیاید. به طور حتم، این استودیو نیاز بالایی به پیروزی دوباره بعد از شکست Mass Effect: Andromeda برای اثبات تواناییهای خودش دارد. نظراتتان را با ما دراینباره در میان بگذارید و بگویید که به نظرتان ما یک اثر موفق رو به رو خواهیم شد و یا تمام رویاهای این استودیو باری دیگر نقش بر آب میشود.