بازی The Talos Principle یک بازی معمایی اول شخص است که توسط استودیو Crocteam ساخته و توسط کمپانی Developer Digital عرضه شده است. این بازی به صورت همزمان روی پلتفرمهای لینوکس، OS X و ویندوز در تاریخ 11 دسامبر 2014 عرضه شد. این بازی در تاریخ 28 مه 2015 برای اندروید و در تاریخ 13 اکتبر 2015 برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شد.
بازی دارای یک داستان فلسفی است که نام خود را از افسانه یونایی تالوس، یک انسان مکانیکی عظیم الجثه که اروپا را از چنگال دزدان دریایی و مهاجمان حفاظت میکرد.
گیم پلی
بازی The Talos Principle یک بازی معمایی داستان محور است که از زاویه اول شخص روایت میشود اما موتور Serious این قابلیت را به گیمر میدهد تا بازی را از زاویه سوم شخص دنبال کند. گیمر نقش رباتی با هوش و احساسات بشری دارد و محیطی با بیش از 120 معما را کاوش میکند. این محیط ترکیبی از فضای سبز و مخروبههای سنگی با تکنولوژی تخیلی است.
معماهای بازی، گیمر را وا میدارند تا نشانهای تترومین شکل را با گذر از موانع مختلف، جمع آوری کند. این موانع شامل پهبادهای کنترل شده توسط کامپیوتر که با نزدیک شدن به کاراکتر بازی منفجر میشوند و تورتهایی است که به کاراکتر بازی شلیک میکنند، میشوند. اگر کاراکتر بازی بمیرد، گیمر باید معما را از ابتدا آغاز کند. پهبادها و تورتها با استفاده از واحدهای مختل کننده قابل حمل که دیوارهای میدان نیرویی را نیز از کار میاندازند، غیر فعال میشوند. با جمع آوری نشانها و حل کردن معماها، المانهای معمایی بیشتری به گیمر ارائه میشود. کریستالهای منعکس کننده نور به گیمر اجازه میدهند تا کلیدهای نوری را فعال کند. جعبههای گوناگون به گیمر اجازه میدهند تا به ارتفاعات بیشتر دست پیدا کند یا مسیر پهبادها و دیگر عناصر مهاجم را سد کند. همچنین، گیمر دستگاهی پیدا خواد کرد که به وی اجایزه میدهد تا قسمتی از اعمال خود را ضبط کند و برای مثال با استفاده از این عمل ضبط شده، اعمال گوناگونی مانند فشار دو کلید به صورت همزمان را انجام دهد.
پیشرفت گیمر در بازی توسط درها و دیگر اقدامات امنیتی که که نیازمند جمع آوری نشانهای ویژه هستند، محدود میشود. هنگامی که این نشانها پیدا میشوند، باید معمایی تتریس گونه حل شود، تا در یا سیستم امنیتی کنار رود. با حل معماهای به خصوصی، نشانهای ستاره دار به دست میآیند که معماهای بیشتری را به گیمر ارائه میکنند. اگرچه پایان کامل بازی نیازمند به دست آوردن تمام نشانهاست، اما ساختار دنیای بازی که متشکل از سه دنیای اصلی و یک دنیای مرکزی رابط این سه دنیاست، به گیمر اجازه میدهد تا معماها را در زمان دیگری حل کرده و به سراغ حل معمای دلخواه خود برود. گیمر همچنین، میتواند اندرویدهایی به نام «پیام رسان» را پیدا کند که به او راهنمایی میکنند. علاوه بر المانهای معمایی، گیمر میتواند محیط بازی را برای پیدا کردن ترمینالهای کامپیوتری حاوی داستان بازی و معماهای بیشتر و بارکدهایی که نشان دهنده اتفاقات رخ داده در دنیای بازی هستند، آزادانه بگردد.