بازی Nier Automata یک بازی اکشن نقش آفرینی است که توسط استودیو Platinum Games ساخته شده و توسط Square Enix برای پلی استیشن 4 و ویندوز عرضه شده است. این بازی در ماه فوریه در ژاپن و در ماه مارس در اروپا و آمریکا عرضه شد. بازی Nier: Automata دنباله غیر رسمی بازی Nier است که خود، اسپین آف سری Darkengard بود. داستان این بازی، در میانه جنگ پروکسی، میان ماشینهایی که توسط مهاجمان بیگانه ساخته شده و باقیمانده نسل بشر رخ میدهد و داستان یک اندروید مبارز، دستیار او و یک نمونه فراری را تعریف میکند. گیم پلی بازی، المانهای نقش آفرینی را با مبارزات اکشن و دیگر سبکها، مشابه بازی Nier، ترکیب کرده است.
تولید این بازی در سال 2014 به سرپرستی خالق سری، یوکو تارو و تهیه کنندگی یوسوکه اوکابه و کیگو هواشی آغاز شد. آتسوشی اینابا، یکی از موسسان استودیو Platinum Games نیز به عنوان تهیه کننده اجرایی فعالیت کرد و آکیهیکو یوشیدا از کمپانی Square Enix، وظیفه طراحی شخصیتهای اصلی بازی را بر عهده گرفت. مضامین مطرح شده در بازی، مشابه دیگر مضامین بازیهای یوکو تارو هستند و به علاقه انسان به کشتن و مواجهه با تبعیض و فائق آمدن بر شرایط سخت میپردازد. هدف آقای تارو این بوده که بازی بسازد که از نظر مفاهیم، به قسمت اول وفادار باشد و در عین حال، گیم پلی بهتری داشته باشد. این پروژه برای اعضای استودیو Platinum Games کاملا جدید بوده و در ساخت گیم پلی و دنیای باز بازی، چالشهای فراوانی را از سر گذراندند.
گیم پلی
بازی Nier: Automata یک بازی اکشن نقش آفرینی است که اتفاقات آن در زمین پساآخرالزمان، هزاران سال پس از وقایع بازی Nier رخ میدهد. گیمر کنترل یک اندروید مبارز از واحد YoRHa را در محیطی وسیع و بزرگ بر عهده دارد. علاوه بر راه رفتن، گیم میتواند با آیتمهای خاصی، حیوانات وحشی را احضار کرده و از آنها سواری بگیرد و در برخی شرایط، میتواند از رباتهای پرنده در مبارزات استفاده کند. همانند عناوین قبلی، در برخی مناطق، دوربین از سوم شخص تغییر کرده و به نمای بالای یا نمای بقل تغییر میکند. برخی مناطق شامل معماهای پلتفرمینگ میشوند که گیمر باید با پریدن از موانع مختلف، آنها را حل کند. گیمر میتواند مأموریتهای جانبی را برای NPCها در مرکز بازی انجام دهد و همچنین، آیتمهای مختلف را خریداری کند.
مبارزات به صورت اکشن هستند و گیمر به صورت همزمان در محیطهای مختلف با دشمنان مبارزه میکند. در طول مبارزات، کاراکتر میتواند از ضربات سبک و سریع، اما ضعیف و از ضربات سنگین و قوی، اما کند استفاده کند. در مبارزات، کاراکتر میتواند به حملات جاخالی داده و اگر به موقع این کار را انجام دهد، موقتا ضدضربه شده و میتوانده ضد حمله انجام دهد که آسیب زیادی به دشمن وارد میکند. کاراکتر همچنین میتواند از Pod، دستیار ربات پرنده خود کمک گرفته و از راه دور حملاتی را که قابل شخصی سازی هستند و از شلیک تیر تا ضربات چکشی متغیرند، انجام دهد. کاراکترها به 4 نوع سلاح شمشیر کوتاه، شمشیر بلند، نیزه و بازوبند دستسرسی دارد. در میان مبارزات، کاراکتر میتواند سلاح و نوع حمله خود را تغییر داده و کمبو ایجاد کند. همچنین، همانند بازی Nier و سری Darkengard، برخی اسلحه که در بازی پیدا میشوند، داستانی برای خود دارند.
با پیشرفت در بازی، کاراکترها تجربه کسب کرده و با لول آپ، جان، دفاع و قدرت بیشتری پیدا میکنند. شخصی سازی کاراکتر از طریق چیپهایی انجام میشود که باید روی کاراکتر نصب شده و خصیصههایی را تغییر میدهند. این چیپها برای مثال میتوانند HUD را تغییر داده تا میزان جان دشمن، مقدار آسیب وارده و وضعیت او را به گیمر نشان دهند. تعداد چیپهای قابل نصب به مقدار فضایی که کاراکتر در اختیار دارد، بستگی دارد. چیپها از طریق شکست دادن دشمنان یا با خریدن از فروشگاهها، قابل خریداری هستند. اگر کاراکتر بمیرد، در آخرین مکانی که بازی را ذخیره کرده، دوباره زنده میشود. در این حالت، گیمر میتواند آخرین مکانی را که در آنجا مرده، پیدا کند و آیتمها و امتیازات قبلی خود را بازیابی کرده و یا خود را تعمیر کند که در این صورت، از آن به عنوان یک یار کمکی استفاده میکند و اگر در تعمیر آن ناموفق باشد، باید آن را شکست دهد.