بازی mass Effect Andromeda یک بازی اکشن نقش آفرینی است که توسط استودیو Bioware ساخته و توسط کمپانی Electronic Arts برای پلی استیشن 4، اکس باکس وان و ویندوز عرضه میشود. این بازی در تاریخ 21 مارچ 2017 در آمریکا و 23 مارچ 2017 در اروپا عرضه خواهد شد. این بازی، چهارمین قسمت در سری Mass Effect و اولین قسمت پس از سهگانه Mass Effect است. بازی از درون کهکشان راه شیری و در قرن بیست و دوم آغاز شده و نسل بشر تصمیم دارد تا تا برای یافتن یک وطن جدید، طی عملیات آندرومدا، به کهکشان آندرومدا سفر کند. گیمر نقش اسکات یا سارا رایدر، یک عضو کم سابقه و جوان ارتش را بر عهده دارد که رهبری عملیات را بر عهده گرفته و پس از یک سفر 600 ساله به کهکشان آندرومدا، از خواب برمیخیزد.
بازی mass Effect Anromeda از نظر جو و فضا، روشنتر از سه گانه قبلی است. بازی دارای المانهای اوپن ورلد بوده و تأکید زیادی بر اکتشاف و گشت و گذار در دنیای بازی دارد. بسیاری از المانهای کلاسیک و قدیمی این سری، بار دیگر بازگشتهاند، اما تعداد زیادی زا آنها اصلاح شدهاند؛ برای مثال، مبارزات بازی بیشتر حالت پویا دارند و کمتر بر کاور گرفتن، تمرکز دارند.
گیم پلی
بازی Mass Effect Andromeda یک بازی اکشن نقش آفرینی است و گیمر کنترل اسکات یا سارا رایدر را از زاویه دید سوم شخص، بر عهده دارد. نام و ظاهر کاراکتر توسط گیر قابل تغییر است و ظاهر پدر این دو نیز بر اساس انتخاب گیمر شکل میگیرد. در پایان بازی، مود New Game + باز خواهد شد که به گیم اجازه میدهد تا بازی را با قدرتهایی که به دست آورده، از ابتدا ادامه دهد و حتی جنسیت کاراکتر خود را تغییر دهد. همچنین، گیمر میتواند پس از پایان داستان، مأموریتهای جانبی را به اتمام برساند.
بر خلاف قسمتهای قبلی سری Mass Effect، که گیمر باید در ابتدای بازی، یکی از شش کلاس بازی را انتخاب میکرد که هر کدام، مهارتهای خاص خود را دارند، گیمر میتواند آزادانه هر مهارتی را به دست آورد و سبک مورد علاقه خود را دنبال کند. برای مثال، اگر گیمر به قابلیتهای biotic توجه دارد، پروفایل Adept برای او باز خواهد شد که پاداشهایی مطابق با سبک بازی او، اهدا خواهد کرد. امتیاز تجربه یا XP نیز در بازی با تمام کردن مأموریتها به دست میآید و هیچ محدودیتی برای آن در نظر گرفته نشده است و از آنها میتوان برای به دست آوردن مهارتهای جدید استفاده کرد. همچنین، امتیازات به دست آورده را میتوان در هر زمان به مهارت دیگری اختصاص داد و گیمر میتواند گیمپلیهای مختلف را در طول بازی امتحان کنید، بدون این که لازم باشد بازی را از ابتدا آغاز کند.
مسیریابی و اکتشاف
در بازی Mass Effect Andromeda، گیمر با انتخاب مقصد خود از سفینه Tempest، میتواند در کهکشان آندرومدا گشت و گذار کند. با ایستادن در عرشه سفینه، گیمر میتواند نقشه کهکشان را مشاهده کرده و مقصد خود را انتخاب کند. پیش از دوازده سیاره دارای مرکز هستند که گیمر را به مأموریتهای مختلف، از بین بردن دشمنان، به دست آوردن اطلاعات و انجام مأموریتهای loyalty متصل میکنند. با اتمام هر مأموریت، گیمر امتیاز Andromeda Viability دریافت میکند که با آن میتواند آپگریدهایی را خرید و همچنین، سطح viability سیارات را افزایش داد که منجر به ساخت پایگاه در آنها میشود. هر سیاره یک باس دارد که گیمر باید با تقویت خود و هم تیمیهای خود، آن را شکست دهد.
سیارهها دارای المانهای اوپن ورلد هستند و میتوان با خودروی شش چرخ Nomad در آنها گشت و گذار کرد. در هنگام هدایت Nomad، گیمر میتواند منطقه را گشته و منابع مورد نیاز را جمع آوری کند. با کشف مناطق جدید، گیمر میتواند مناطقی را برای فست تراول پیدا کند و یا اسلحه خود را تغییر دهد. برخی سیارات مانند سیاره Elaaden، خطرهای زیست محیطی مانند گرمای زیاد دارند. در طول بازی، گیمر با ساخت بلوپرینت و منابع میتواند سلاح و زره بسازد. برخی اسلحه قابل ساخت، قابل نام گذاری نیز هستند.
دیالوگ
مشابه عناوین قبلی، گیمر میتواند با از طریق منوی دایرهای فرمان، با دیگر کاراکترهای بازی Mass Effect Andromeda تعامل داشته باشد و دیالوگهای خود را با استفاده از این منو انتخاب کند. در این منو، چهار نوع مکالمه احساسی، عاقلانه، حرفهای و عامیانه وجود دارد. در حالت کلی، مکالمات پیرامون موافقت یا مخالفت با طرف مقابل است. برخی مکالمات دارای اعمال ناگهانی مانند شلیک هستند که تنها در مدت معینی قابل انتخاب هستند. در مکالمات و سکانسهای داستانی، گیمر باید تصمیماتی را انتخاب کند که ماهیت خوب یا بد مشخصی ندارند و بازی دیگر از سیستم Paragon/renegade سه گانه ابتدایی پیروی نمیکند.
مبارزات
مبارزات در بازی mass Effect Andromeda به صورت همزمان انجام میتواند و بر خلاف سه گانه قبلی دیگر نمیتوان مبارزات را برای هدف گیری یا انتخاب مهارتها متوقف کرد. در طول مبارزات، گیمر بر رایدر کنترل مستقیم با زاویه دوربین پشت شانه دارد و میتواند به طرق مختلف در میدان نبرد حرکت کند و همچنین میتواند با استفاده از جت پک، به چپ، راست و یا بالا بپرد. هنگام نزدیک شدن به یک پوشش، راید به صورت خودکار وارد کاور میشود. با حمله دشمنان از تمام جهات، بازی شما را تشویق میکند که همواره در حال حرکت باشید و از استراتژیهای تهاجمی یا تدافعی استفاده کنید. آسیب به دشمنان از طریق سلاح گرم، ضربه از راه نزدیک یا سلاح آتش افروز امکان پذیر است. در هر زمان، سه مهارت به علاوه مزایای پروفایل ارائه شده، قابل استفاده هستند. گیمر با انتخاب مهارتهای مورد علاقه خود، میتواند یکی از چهار ترکیب مهارت یا پروفایل را استفاده کند. برای مثال، یک ترکیب میتواند متشکل از مهارت biotic و پروفایل adept باشد و ترکیب دیگر شامل سه مهارت مبارزه و یک پروفایل سرباز باشد. مهارتها به صورت پشت سر هم قابل استفاده نیستند و باید پس از استفاده، مدتی صبر کرد تا دوباره شارژ شوند. برخی اسلحه در بازی، دارای خشابهای محدود هستند و گیمر باید خشاب را تعیض کند و برخی دیگر از سیستم داغ کردن استفاده میکنند و پس از تعداد مشخصی شلیک پشت سر هم، گیمر باید تا خنک شدن سلاح صبر کند.