همه چیز در آستانه نابودی است. در بازی Call of Duty: Modern Warfare شما نقش یک مأمور درجه یک مرگبار را بر عهده دارید که در میانه بازی قدرت سیاستمداران گیر میافتد. استودیو Infinity Ward با بازی Modern Warfare به ریشههای خود بازگشته است و با داستانی حماسی، سری Call of Duty را از نو تعریف خواهد کرد.
Modern Warfare بازگشته است
در بازی Call Of Duty Modern Warfare، داستانی در خاورمیانه را دنبال میکنیم. داستانی که ما را میان خاورمیانه و اروپا جابهجا میکند تا هربار، زندگی افرادی را تجربه کنیم که در نزدیکی مرگ نفس میکشند. بازیکنان، این بار برخلاف دفعات گذشته، به طرز ویژهای شاهد یک داستان عمیقتر و چندلایهتر هستند و داستان را تنها از یک زاویه نمیبینند. این بار، بازیکنان علاوه بر حضور در کالبد سربازان حرفهای و پیشرفته، در کنار آزادیطلبان، با کمترین تجهیزات ممکن نیز قرار میگیرند. سربازان آزادی طلب، داستان خودشان را دارند، مردم عادی داستان خودشان را دارند و سربازان ویژه نیز از خودشان میگویند. به این صورت، شاهد داستان پختهتر، ویژهتر و درگیرکنندهای هستیم که معنا واقعی رشد را به ما نشان میدهد. به تازگی، استودیو سازنده نیز ویدیوهای مختلفی از پشت صحنه ساخت بازی منتشر کرد که در آن، استفاده از سربازان حرفهای و موشن کپچر و همچنین روند اجرای مراحل بازی نشان داده شده بود. یکی از مراحلی که شاهد نمایش آن بودیم، مرحله لندن بود. جایی که نیروهای ویژه انگلیسی، SAS، پس از رخ دادن یک حمله تروریستی، وارد کار میشوند. نیروهای ویژه به مقر اصلی تروریستها وارد میشوند و به دنبال سردسته آنان با نام The Wolf هستند. یا مرحلهای که در آن، داستان Farah، یک شورشی که شهرشان مورد حمله قرار گرفته را روایت میکند. در طول تاریخ سری، شاهد داستانهایی با سطحهای متفاوت بودیم. از داستانهای ضعیف گرفته تا قوی و جنجالی. اگرچه سازندگان بارها اعلام کردند که بخشهایی از این بازی حذف شده، و یا اینکه این بازی محتوای سیاسی ندارد، اما با توجه به تجربه ما از سری، به احتمال زیاد شاهد حضور مراحل جنجالی و داستانی به مراتب قابل توجه و سردتر از گذشته هستیم. سازندگان ایندفعه سعی دارند تا آن سمت تاریک و زشت جنگ را بیشتر نشان بدهند.
بخش چندنفره
در بخش چندنفره، شاهد گستردگی بسیار بالایی هستیم. سه دسته Flash Maps، Tactical Maps و Battle Maps نقشههای بخش آنلاین بازی را تشکیل میدهند. نقشههای دسته Flash بیشتر در مکانهای نزدیک و کوچک جریان دارند و برای مثال در این مورد شاهد حضور حالت Gunfight هستیم. مود جدید چند نفره به نام Gunfight هم به این بازی اضافه شده است که در نقشهای کوچک، دو تیم دو نفره را با تجهیزاتی کاملا شانسی رو به روی هم قرار می دهد. نقشه های این مود به قدری کوچک هستند که شما باید در ظرف ۴۰ ثانیه تیم رقیب را حذف کنید. در صورتی که تیم رقیب را نکشید، قوانین بازی، برنده را مشخص میکنند. در یکی از حالتها، یک پرچم اضافه می شود که با تصاحب آن می توانید بازی را برنده شوید و در حالت دیگر، تیمی میزان سلامتی بیشتری داشته باشید برنده است. در این مود خبری از زنده کردن هم تیمی ها نیست و اگر هم تیمی کشته شود، تا پایان دست قابلیت ادامه بازی را ندارد. نقشههای دسته Battle Maps اما همانطور که از نامشان پیداست، بسیار گسترده و بزرگ هستند و در این نسخه، برای مثال حالتی مانند Ground War وجود دارد که در نقشهای بزرگ، تعداد زیادی از بازیکنان در مقابل یکدیگر قرار میگیرند بیشتر شبیه به حالتهایی است که در بازیهایی مانند Battlefield دیده بودیم. دسته Tactical اما بیشتر مربوط به حالت سنتی و قدیمی بخش آنلاین سری میشود و سبکهای متفاوتی مانند Team Deathmatch و Domination را شامل میشوند. سیستم شخصیسازی بازی بازسازی شده و اکنون بازیکنان با بخشی به نام Gunsmith سروکار دارند. جایی که شخصیسازی بازی در پنج بخش مختلف خلاصه میشود. تفنگهایی با کلاسهای متفاوت و ابزارهای شخصیسازی متفاوت وجود دارند. اما برای هر سلاح، تنها پنج قسمت خالی برای استفاده از این ابزارها وجود دارد تا تعادل و تمایز خاصی میان بازیکنان مختلف ایجاد شود. انیمیشنهای اصلاح شده، بازسازی شده و جدیدی نیز به بازی و بخش آنلاین اضافه شدند که به بهبود تجربه بازیکنان منجر شده است. اکنون ما شاهد تخریبپذیری بیشتر محیط هستیم. برای مثال، درهایی که با دست و ابزارهای ساده به راحتی میشکنند و باز میشوند، اکنون به سادگی توسط مواد منفجره از بین میروند و بخشهای دیگر نقشه مانند کاورها و وسایل ریزتر نیز قابلیت تخریب را دارند که نشان دهنده دقت زیاد سازندگان روی جزئیات است. شیوه جدیدی برای کاور گرفتن و مخفی شدن پشت دیوارها وجود دارد و انیمیشنهای هدفگیری نیز دچار دگرگونی شدهاند. با دگرگونی قابل توجه کلاسهای مبارزه، اکنون ما شاهد حضور شخصیتهای متفاوت قابل انتخاب با ظاهر و تواناییهای ظاهری خاص هستیم. اما قابلیتهای مبارزهای، اینبار در بخش شخصیسازی و بدون درنظر گرفتن محدودیت قابل دسترسی هستند. مانند قابلیت حمل چند سلاح همزمان و یا افزایش ظرفیت خشابها. بخشهای دیگری نیز به بازی اضافه شدهاند که تجربه بازیباز را به مراتب متنوعتر از گذشته میکند. برای مثال حالت شب به بازی افزوده شده که در آن بازیکنان مختلف در شب و با استفاده از عینکهای مخصوص در محیطی تاریک به مبارزه میپردازند یا اینکه بخشی به نام Realism وجود دارد که در آن، تمام موارد فانتزی بازی حذف میشوند و نشانگرهای تفنگها نیز حذف میشوند.
قابلیت Cross Play
برای اولین بار در تاریخ، قابلیت Cross Play نیز به سری Call Of Duty آمده. از این پس، کاربران هر سه پلتفرم رایانههای شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان میتوانند در کنار هم به تجربه بخش آنلاین بازی بپردازند. نکته مهم در رابطه با قابلیت Cross Play در این بازی، این است که ابتدا، برای تجربه این شیوه از بازی، باید حساب مخصوص بازی Call Of Duty داشته باشید. با ورود به این حساب، امکان بازی آنلاین به همراه دوستان شما، از دیگر پلتفرمها فراهم میشود. همه حالتهای مختلف بخش آنلاین، به صورت Cross Play قابل بازی هستند، مگر بخش Ranked و مسابقات رقابتی ویژه که در ادامه و با عرضه بازی، بیشتر با آنها آشنا میشوید. نکته قابل توجه دیگر این است که سیستم ورود بازیکنان به یک مسابقه، در زمان فعال بودن Cross Play، به داشتن یا نداشتن دسته بازی بستگی دارد. به این صورت که بازیکنانی که با موس و کیبورد به تجربه بخش آنلاین میپردازند، از بازیکنانی که با دسته بازی یا گیمپد بازی میکنند جدا میشوند. با وجود این، اگر بخواهید به همراه دوستانتان از پلتفرمهای دیگر به تجربه بازی بپردازید، این مورد برداشته میشود و هیچ مانعی سر راهتان نمیماند! البته که هر دو کنسول دیگر نسل هشتم، یعنی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4، از موس و کیبورد پشتیبانی میکنند و اگر شما قصد دارید تا این عنوان را روی رایانههای شخصی امتحان کنید، همیشه قرار نیست روبهروی پلتفرم هم نوع خود قرار بگیرید. بعضیها میپرسند که ممکن است بازیکنانی که دارای کنسول هستند به کمک قابلیت Aim Assist بتوانند به سهولت بازیکنانی که با موس و کیبورد بازی میکنند را شکست دهند؛ در هر صورت، سازندگان قول دادهاند که بیشترین تعادل را میان پلتفرمهای مختلف در این زمینه ایجاد کنند تا ما شاهد تجربهای برابر و واقعیتر از همیشه باشیم. از قول سازندگان، وقت بسیار زیادی برای بررسی مشکلات و موانع ویژگی Cross Play و حضور آن در بازی صرف شده است. وقت زیادی برای آنکه بیشترین تعادل میان قدرت و دقت بازیکنان مختلف صورت بگیرد. آنها، از بازیکنان حرفهای زیادی استفاده کردند و هربار با استفاده از نظرات بهترین بازیکنان، سعی در بهبود تجربه آنلاین بازی داشتند. صحبتهایی که قطعاً امیدوارکننده هستند و نوید یک تجربه استثنایی را به طرفداران میدهند. پائول هایل، (Paul Haile)، مدیر تولید این بازی در این باره میگوید:
نه تنها ما زمان بسیاری را صرف متعادل سازی کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که بازیکنان در هر پلتفرمی برابر خواهند بود بلکه؛ ما در ادامه آزمایشات بسیاری به کمک بازیکنان حرفه ای و تازه کار انجام دادیم و هیچ گاه پلتفرم بهترین بازیکنان قابل پیشبینی نبود.
Season Passها نیز به طور کلی از بازی خداحافظی کردهاند و برنامه سازندگان در ادامه، ارائه محتویات رایگان پس از عرضه است. بخش Spec Ops نیز از دیگر موارد جدید حاضر در بازی است. در این بخش، بازیکنان میتوانند در کنار یکدیگر، به انجام برخی از مراحل و ماموریتهای ویژه بپردازند. اینبار، بخش Spec Ops باز هم گسترده شده است و اکنون شاهد پشتیبانی از چهار بازیکن به صورت همزمان هستیم. به نظر میرسد که نقشههایی از بازیهای قبلی سری در این عنوان نیز حضور دارند. در همین بخش، حالتی به نام Survival وجود دارد که با توجه به همکاری کمپانی Activision با پلی استیشن 4، این حالت به مدت یک سال به صورت انحصاری برای این کنسول میماند. نکته جالب اینجاست که احتمالاً تا زمان انتشار عمومی حالت Survival، ما شاهد عرضه قسمت بعدی این سری هستیم! البته کارگردان بازی، تیلور کوروساکی (Taylor Kurosak) جهت اطلاع گفته بود که این مورد تنها محتوای انحصاری بازی است. سازندگان وعده دادند که بازیکنان، در این بخش، شخصیتهای مهم داستانی بازی را ملاقات میکنند. مدیر بخش ارتباطات استودیوی سازنده یعنی Infinity Ward، اشتون ویلیامز (Ashton Williams) هم پس از آن در پیامی نوشت: «نه تنها ما زمان بسیاری را صرف متعادل سازی کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که بازیکنان در هر پلتفرمی برابر خواهند بود بلکه؛ ما در ادامه آزمایشات بسیاری به کمک بازیکنان حرفه ای و تازه کار انجام دادیم و هیچ گاه پلتفرم بهترین بازیکنان قابل پیشبینی نبود.»
بازی Call of Duty: Modern Warfare دارای یک بخش Co-op به نام Special Ops است که داستان آن بلافاصله پس از پایان بخش داستانی آغاز میشود. شما و همرزمانتان وظیفه دارید تا با حمله به اسلحه، منابع و تجهیزات یک سازمان تروریستی، آن را نابود کنید.
بخش Special Ops در بازیهای قبلی Call of Duty بسیار محبوب بود و به درخواست طرفداران با مأموریتهای عظیم و متنوع، بازگشته است.
شما و سه تن از دوستانتان در قالب یک تیم سه نفره متشکل از چهار سرباز خبره، با همکاری یکدیگر باید مراحل را پیش ببرید و مأموریت خود را به نحو احسن به پایان برسانید. تاکتیک نظامی و کار تیمی، اسلحه اصلی شما هستند.
بخش Special Ops دارای سه مود مختلف است.
Operations
بخش Operations شامل مأموریتهای کاملا مختلف در بزرگترین مپهای سری Call of Duty است که هر مأموریت، شامل چندین مرحله مختلف است. این بخش که از مچ میکینگ پشتیبانی میکند، بخش چهارنفرهای است که در آن، شما باید منابع اطلاعاتی ارتش القتاله را نابود کنید.
هر مأموریت، تاکتیک متفاوتی را از شما میطلبد. برخی مأموریتها نیازمند مخفیکاری هستند و در برخی مراحل، باید با استفاده از تانک یا هلیکوپتر، ارتش دشمن را قلع و قمع کنید. انتخاب با شماست اما دشمن نیز به تاکتیکهای شما واکنش نشان خواهد داد و هر تاکتیک، عاقبت متفاوتی دارد.
در مود Operations شما میتواند از تنظیمات و موارد شخصیسازی شده خود در بخش چندنفره استفاده کنید. بازی Call of Duty: Modern Warfare در هنگام عرضه، چهار مأموریت چند مرحلهای خواهد داشت که با آپدیتهای مختلف، به تعداد آنها افزوده خواهد شد.
Missions
مود Missions نسبت به Operations ابعاد کوچکترین دارد و اهداف، متمرکزتر هستند. شما میتوانید این مود را تکنفره یا چندنفره تا حداکثر چهار نفر بازی کنید. Missions مهارت و کارآیی شما را با اسلحه و کیل استریکها میسنجد و با دارای سیستم امتیازدهی است که شما را دعوت میکند تا چندین بار آنها را بازی کنید.
Survival
این مود که تا یک سال در انحصار کاربران پلی استیشن 4 است، مود کاملا متفاوتی است که شما را در برابر امواج دشمنان قرار میدهد. شما در قالب یک تیم چهارنفره باید با همکاری یکدیگر در برابر دشمن مقاومت کنید. این مود دارای سه مپ در هنگام عرضه است و با مرگ شما به پایان میرسد.
ساعت جسدشماری که همیشه همراه شماست!
با وجود همه اخبار و حوادث خشک و جدی که به آن اشاره شد، بخش آنلاین بازی قطعاً سرشار از موارد بامزه و لحظات خندهدار نیز هست. برای مثال، ساعتی در بازی وجود دارد که به طرز قابل توجهی، تشنه خون دشمنان شماست و با هربار کشتن دشمن، او از میزان عطش خود میکاهد و آرام میشود! تاجایی که میتوان نام این ساعت را جسدشمار نام گذاشت! مدیر هنری تیم توسعه دهنده این بازی در مصاحبه ای با وبسایت Game Informer در مورد این ساعت گفت:
این وسیله کوچک روی مچ شما قرار می گیرد و هر بار که دشمنی را می کشید به حالت حیوان خانگی دیجیتالی (Tamagunchi) در می آید و صدای ضعیفی از خود ایجاد می کند. سپس، اگر به آن نگاه کنید، می بینید که بزرگتر شده است و از تخم خود خارج شده.
Tamagunchi در واقع نام موجودی است که درون این ساعت است! هربار که کسی را بکشید، او خوشحال میشود و تغذیه میکند، و هربار که چیزی برای ارائه نداشته باشید، او میپوسد و از گشنگی میمیرد!
بازگشت Killstreakها
جوایز برای Killstreak به Modern Warfare بازگشته است و اینبار خطرناکتر از همیشه هستند! جوایزی که بدون وقفه به شما تعلق میگیرند و برای مثال، شامل تانک یا هواپیماهای ویژه میشود. تا جایی که اگر به طور صحیح به انجام چاشها و بازی خوب ادامه بدهید، شاهد حضور عناصر شدیداً مرگبار و خشنی مانند فسفر سفید میشوید!
قابلیتهای گرافیکی جدید
فرنچایز Call of Duty: Modern Warfare از یک موتور بازی سازی جدید بهره میبرد و این نسخه، از فناوری نو ظهور Ray Tracing پشتیبانی میکند. این موتور جدید از فناوری DirectX Raytracing یا به اختصار RTX تنها روی رایانههای شخصی پشتیبانی میکند. حالا میشود گفت که برای کسانی که کارت گرافیکهای RTX را خریداری کرده اند، قابلیت Ray Tracing فعال خواهد بود. فناوری Ray Tracing حتی می تواند برای صداگذاری نیز استفاده شود. در طول یک کنفرانس خبری، مدیر بخش صدا گذاری استودیو Infinity Ward اعلام کرد که در سیستمی به نام بازتاب اسلحه، با کمک فناوری Ray Tracing محیط شناسایی میشود و بسته به نوع پخش شدن صدا در هر محیط، صدایی متناسب با همان محیط را می شنوید. پس زمانی که شما مشغول گشت و گذار در دنیای بازی هستید، هرچیزی بسته به محیطی که در آن قرار دارید، رفتار متفاوتی دارد. از آن جایی که بازی هایی که از فناوری Ray Tracing بهره می برند نیاز به استفاده از Direct X12 دارند، به نظر میرسد که Infinity Ward موتور بازی سازی خود را ارتقا داده است تا از Direct X12 پشتیبانی کند.