از آخرین ملاقاتمان با دنیای پس آخرالزمانی غریب، بی رحم و دوست داشتنی سری Metro حدود پنج سال میگذرد. و حالا در دومین ماه از سال 2019، تا انتشار نسخه جدید این سری محبوب، یعنی Metro: Exodus فقط چند روز باقی مانده است. این بار هم قرار است مانند عناوین سابق سری که بر اساس رمنانهای پساآخرالزمانی دیمیتری گلوخوفسکی (Dmitry Glukhovsky) ساخته شدهاند، دنیایی جنگ زده و فضایی خاص را با تاثیرات شدید بمبهای هستهای و سازهها و تجهیزات کومونیستی مشاهده کنیم. بازیسازان جاهطلب و دوست داشتنیمان در استودیو Games 4A اعلام کردهاند که این نسخه از سری به طور خاص برای کنسولهای نسل هشتم طراحی شده است و این خبر مهم را در رویداد E3 2017 به گوش همه طرفداران رساندند. این طور که مشخص است موفقیت سری Metro در ابتدا بخاطر اتمسفر و فضاسازی خاصش بود و این که بتوانیم این فضاسازی را با داستان جدید و شخصیت کم حرف دوست داشتنیمان ادامه دهیم بسیار خوشایند است. تبلیغات بازی Metro: Exodus مختص رویداد E3 2017 نبود، چرا که چندی پیش در مراسم The Game Awards نمایشی خاص داشت و به همه ما اجازه داد تا نگاهی جدید به این بازی داشته باشیم. با توجه به شواهدی که موجود بود، همه ما منتظر انتشار بازی در سال 2018 بودیم اما همانطور که میدانید، استودیو برای بهبود بازی تصمیم گرفت تا انتشار را کمی به تعویق بیاندازد و حالا شاهد این هستیم که نسخه جدید سری Metro قرار است تا چند روز آینده به طور رسمی منتشر شود، از همین جهت قصد داریم تا پیش زمینهای را برای انتشار این عنوان مورد انتظار فراهم کنیم و به تمامی اطلاعات و اخباری که حول محور این عنوان شکل گرفت نگاهی بیاندازیم.
داستانی امید بخش؟
بازی Metro Exodus در سال 2036 میلادی جریان دارد، درست دو سال بعد از وقایع بازی قبلی سری، یعنی Metro Last Light، ما برای بار سوم با آرتیوم (Artyom) همراه میشویم. یک رنجر که در خرابههای شهر مسکو بخصوص در زیر زمین و در کانالهای مخوف مترو زندگی میکند، مسکویی که این بار به زیبایی سابق نیست و بعد از جنگهای هستهای به جز خرابهها و هوایی مملو از رایواکتیو، چیزی ندارد. اما این بار قهرمان داستان ما قصد ندارد شهرش را به حالت اول خود برگرداند، چرا که در دنیای مترو واژه آرمانگرایی کمی مسخره به نظر میرسد. با توجه به توضیحات کوتاهی که در وبسایت Steam مشاهده کردهایم، آرتیوم قصد دارد تا برای زندگی بهتر به شرق سفر کند، نکته جالب داستان اینجاست که او تنها نیست و رهبری گروهی از اسپارتانها را به عهده دارد که برای سفر طولانی و سختشان به یکدیگر کمک میکنند. در این میان فصلها میگذرند و ما هر یک از چهار فصل سال را در بازی،با شرایطی متفاوت تجربه خواهیم کرد، تجربهای که قطعاً در دنیای مترو، منحصر به فرد خواهد بود.
تهیه کننده اجرایی بازی، جان بلاچ (Jon Bloch) در مصاحبهای توضیح داد که نسخه سوم سری ممکن است از نظر داستانی کمی خوشبینانهتر از دو عنوان قبلی باشد: «بهتر است دل را به دریا بزنیم و ببینیم که خارج از فضای سیاه دنیای بازی چه چیزی وجود دارد. شاید یک چیز جدید و یک محل مناسب و آرامش بخش برای زندگی کردن!»
تا اینجا که چند روز به انتشار بازی مانده است، میدانیم که آنا (Anna)، همسر آرتیوم در نسخه سوم حضور دارد و اینبار نقشی اساسی خواهد داشت، اما نکته مهم اینجاست که بعد از نمایش بازی در E3، جان بلاچ اعلام کرد که ممکن است به جز آنا، شخصیتهای آشنای دیگری را هم در بازی ببینیم.
اینبار تلفیقی از سبک جهان آزاد و عنصر کلاسیک سری METRO
دو عنوان قبلی سری در گودالها و تونلهای مخوف مترو شهر مسکو جریان داشت، مکانی محدود و البته مراحلی خطی. اما با گذر زمان ایدههای جدید امکان پذیر میشوند و همانطور که مشخص است، با توجه به داستان وسیع Exodus و عناصری چون تغییر فصل، شاهد وجود مراحلی گسترده و بزرگ در بازی خواهیم بود که دست مخاطب را برای انتخاب روش بازیکردن مخصوص به خودش، کاملاً باز میگذارند.
بطور خلاصه میتوان گفت که نسخه سوم با توجه به نمایشها و اطلاعاتی که از آن منتشر شده، عنوانی جهان آزاد خواهد بود و قرار است دنیای وسیع و زیبایی را در سبک و سیاق سری، برایمان آماده کند. جان بلاچ در رابطه با این موضوع اعلام کرده که وسعت بازی صدمهای به داستان نمیزند و مانند عناوین خوب جهان آزاد قرار است که تمامی مراحل فرعی و مکانهایی که کشفشان به عهده خودمان است، ما را به سمت داستان اصلی ببرند.
اینطور که پیداست در Exodus هدفها و مراحل خطی را در کنار دنیای باز و وسیع بازی تجربه خواهیم کرد و این یک ترکیب بسیار عالیست، چرا که به ما اجازه میدهد همه چیز را کشف کنیم و از محیط خاص بازی لذت ببریم، و در کنار آن یادمان باشد که هدف اصلیمان از این گشت و گذارها چیست.
قطعاً مشاهده دنیای تاریک سری مترو از نگاهی جدید بسیار لذت بخش خواهد بود، چرا که اینبار هم زمان کافی برای مشاهده را داریم و هم انگیزه درست برای گشت و گذار. با اینکه فقط چند روز به انتشار بازی مانده است، هنوز مشخص نیست که چه مکانهایی خارج از شهر مسکو در بازی وجود خواهند داشت. اما با توجه به دو نمایش مهمی که از بازی دیدهایم میتوانیم متوجه وجود راه آهن و قطار شویم، به نظر میرسد این راه آهن، خط ریلی منطقه سیبری باشد و با توجه به این موضوع میتوان فهمید که در بازی از مناطق بسیار زیادی گذر خواهیم کرد.
تهدیدهای مرگبار و دوستان احتمالی
گونههای زیادی از موجودات عجیب وجود دارند که بین آرتیوم و هدف مهمش که زنده ماندن در این دنیا است میایستند.
انسانها
تقریباً همه ما میدانیم که در برابر یک موجود خطرناک که در اثر تشعشعات رادیواکتیو به وجود آمده است چه باید بکنیم، اما زمانی که پای انسانهای دیگر به داستان باز میشود، گیج خواهیم شد. در میان تمام دشمنها خطرناکترین موجود، انسانها هستند. درست است، انسانهای بسیار زیادی در بازی وجود خواهند داشت و هرکدام از آنها برای رسیدن به هدفشان دست به هرکاری خواهند زد.
همانطور که اشاره کردیم، بازی بر روی چهار فصلی که داستان در آنها جریان دارد تمرکز بسیاری کرده است. قطعاً انسانها برای زنده ماندن در دنیای آخرالزمانی نیاز به تشکیل جوامع کوچک و یا حتی بزرگ دارند، پس در بیشتر مواقع به گروهها و فرقههای بزرگی که در بازی حضور دارند، برخورد خواهیم کرد.
در فصل زمستان ما با فرقه Hanza آشنا خواهیم شد. این فرقه کمی خاص است چرا که بعد از جنگهای بسیاری که بین فاشیستها و کمونیستها صورت گرفت، آنها تصمیم به همبستگی گرفتهاند و حالا با تلفیق دو تفکر فرقه Hanza را تشکیل دادهاند.
در فصل بهار با دو فرقه جدید آشنا خواهیم شد، قطعاً در چنین دنیایی راهزنها وجود خواهند داشت، اما اینبار آنها کمی سازماندهی شدهاند و قوی تر ظاهر خواهند شد. فرقه دومی که در بهار با آن آشنا خواهیم شد، گروهی شبه مذهبی با نام Fanatics (متعصبان) است که بنا به عقاید مذهبیشان دست به هرکاری خواهند زد و هدفشان ادای دین به آرمانشان است.
هنوز اطلاعاتی در رابطه با فصل تابستان وجود ندارد و به احتمال بسیار زیاد با یک سورپرایز عجیب رو به رو خواهیم شد، اما یکی از مهمترین و وحشتناکترین فرقهها در بین گروههایی که نام بردیم، فرقه the Children of the Forest (فرزندان جنگل) است، دلیل مخوف بودن این گروه، نمایش بی پرده از یک فاجعه است، چرا که در دنیایی این چنینی کودکان هم میتوانند فرقهای تشکیل دهند و هر کسی را که به آنها نزدیک میشود به قتل برسانند.
نکته بسیار جذاب در رابطه با این انسانها و فرقهها این است که شما به روش خودتان میتوانید با آنها تعامل کنید، همه چیز بستگی به خلق و خویتان دارد.
جهش یافتهها و حیوانات
همانطور که توضیح دادیم در این بخش تکلیفمان مشخص است، بکش یا کشته شو. حیوانات و انسانهای جهش یافته در کنار حیوانات معمولی، دستهای از خطرناکترین موجودات و دشمنان بازی را تشکیل میدهند. آنها در شکلها، سایزها و با قدرتهای متفاوت بر سر راه آرتیوم ظاهر خواهند شد، و در این میان قطعاً Watchmen ها هم حضور دارند. این موجودات که معمولاً در دستههای چندتایی ظاهر میشوند جزء معروفترین دشمنهایی هستند که در بازی مشاهده خواهید کرد.
در کنار دیگر موجودات، Demonها را هم خواهید دید، که مانند پرندههایی جهش یافته و خشمگین به سمتتان هجوم میآورند.
از دیگر موجوداتی که در بازی تایید شدهاند، میتوان به Humanimalsها اشاره کرد، مانند نامشان، آنها چیزی بین انسان و حیوان هستند، ظاهری انسانگونه دارند و مانند زامبیها رفتار میکنند، با این تفاوت که قابلیت پرتاب اشیاء را هم خواهند داشت.
حضور Shrimpها هم در بازی تایید شده است، و همانطور که پیداست، آنها موجوداتی دریایی با قابلیتهای خاص هستند.
اما بهتر است یادتان نرود که حضور گرگها و خرسهای معمولی در تمامی بازیهای جهان باز تقریباً تبدیل به یک استاندارد شده است، پس بهتر است سلاحی را هم برای این حیوانات خشن آماده کنید.
حالا که صحبت از سلاح شد بهتر است نگاهی هم به سیستم سلاح و تیراندازی بازی داشته باشیم:
سیستم ساخت سلاح
قطعاً در حالت جدید بازی، که سبک جهان آزاد به آن اضافه شده است، پاداشهای جدیدی هم باید برایمان وجود خواهد داشت، جدا از فیلترهای اکسیژن که برای تنفس الزامی است، چه چیزی میتواند بهتر از تکههایی از آهن باشد که از طریقشان بتوانیم سلاحهای مرگباری بسازیم، تا جانوران و انسانهای مقابلمان را آسانتر از بین ببریم. همانطور که تا به حال حدس زدهاید در این نسخه شخصی سازی سلاحها بیشتر شده و ارتقا یافته است. یک نمونه از آن را هم میتوانید در یکی از نمایشهای بازی که آرتیوم هفت تیرش را با یک شاتگان ادقام کرده است ببینید.
با توجه به موجوداتی که در محیط وجود دارند، باید وقت کافی را برای ساخت سلاحهای خاص کنار بگذارید، هرچند که سرهم کردن یک اسلحه خاص در مواقعی میتواند لذت بخشتر از استفاده کردن از آن باشد.
در بین سلاحهای تایید شده میتوان به اسلحه دوست داشتنی و نوستالژیک کلاشینکف (AK47) که یک سلاخ استاندارد است، در کنار Helsing crossbow که یک کمان صلیبی خاص است اشاره کرد. در این میان سلاحی دوست داشتنی و کمصدا هم به چشم میخورد، این اسلحه برای مواقعی که هیچ تیری ندارید بسیار عالیست، چرا که برای شلیک فقط به هوا احتیاج دارد، این سلاح خاص Tikhar pneumatic gun نام دارد. خاصیتهای این سلاح، آن را به یک اسلحه بسیار خوب برای ماموریتهای مخفیانه تبدیل میکند.
جان بلاچ در ادامه مصاحبهاش اعلام کرد که بسیاری از محتویات بازی هنوز نمایش داده نشدهاند، اما همانطور که سبک جهان آزاد با بهترین شکل به بازی اضافه شده است، این المانهای جدید هم به زیبایی با بازی همراه شدهاند. این یک خبر بسیار خوب است، چرا که با وجود اطلاعات زیادی که داریم، باز هم میتوانیم منتظر غافلگیریهای بزرگ باشیم.
مسکو
حالا که همه اطلاعات موجود از بازی را میدانیم باید منتظر باشیم تا مسکو بقیه کارها را انجام دهد.
بازی Metro: Exodus برای انتشار در سال 2018 برنامه ریزی شده بود، اما با تاخیر مواجه شد و حالا در تاریخ 26 بهمن ماه (15 فوریه 2019) در نسخههای Standard و Collector’s Edition که مجسمهای از آرتیوم را شامل میشود، برای کنسولهای PlayStation 4، Xbox One و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد.